Har Sjappa resignert?

(c) Vålerenga Media
(© Vålerenga Media)

Jeg vil starte med å understreke at dette innlegget ikke er et angrep på dere som jobber i Sjappa.
De gangene jeg er innom så er dere alle ytterst hjelpsomme, smilende og blide akkurat som det skal være i en sånn butikk.
Når det er sagt så sitter jeg med en rekke spørsmål om driften

Den 6. juli så leste jeg en artikkel på VPN, hvor Sjappesjef Frode Veie kommenterte en del salg av «Vålerenga effekter» som pågikk utenfor Sjappa’s organisasjon. I den samme artikkelen så sier Frode Veie: «For de som gidder å sjekke, så er regnskapene offentlige og man kan se at det går rimelig butt i butt. Det er forøvrig uten at styre og ansatte mesker seg med champagne og kanapeer (ikke liker vi det heller)».

Vel, jeg tok oppfordringen og har gått gjennom regnskapene for årene 1998 til og med 2015, min enkle konklusjon er at Sjappa står på kanten av stupet. Situasjonen er faktisk svært lik den vi har sett i klubben de siste årene. Fokus på å kutte kostnader, som alltid viktig for å overleve når omsetningen svikter. Driftsinntektene ble i fjor forbedret, men den forbedringen tilskriver jeg at Sjappa har overtatt medlemshåndteringen for Klanen. Vi solgte i 2015 supportereffekter for 2,7 millioner, dette ser unektelig veldig svakt ut når vi sammenligner med årene 2005 – 14,2 mill (Seriegull), 2008 – 13,6 mill (Cupgull). Så vi kan se at sportslig suksess påvirker salgstallene i svært stor grad. Det er litt urovekkende at disse gullårene ikke utløste et sterkt driftsresultat. 

Flytting av Sjappa har hatt en påvirkning, denne flyttingen skjedde i 2012 og etter flyttingen har omsetningen virkelig dalt, med et avvik og det er stemningsskifte i 2013, når Rekdal kom. Det er slett ikke sikkert at flyttingen til Helsfyr er den viktigste årsaken til fall i omsetningen, men denne flyttingen har definitivt hatt en negativ påvirkning. Bare så det er sagt så har jo sportslig dårlige resultater disse årene også hatt mye og si. 

Vi vet at Sjappa har inngått leieavtale med Stadion, og vil flytte opp på Vålerenga Stadion når denne står klar. Jeg er helt enig i at en supportersjappe bør ha sitt naturlige tilholdssted på klubbens hjemmebane. Der er en stor risiko, og det er at Sjappa ikke blir brukt i hverdagen, og vil stå der fin og flott, men kun ha omsetning på kampdager.  

Sjappa må utvikles, Sjappa må få flere bein å stå på. Sånn som jeg ser det så er det masse muligheter for å utvikle Sjappa, både som butikk og som organisasjon – som vil kunne skape inntekter som gjør at Sjappa står stødig og hvor eierne kan faktisk ta ut utbytte.  For Sjappa bør drives etter helt normale kapitalistiske krav, og som kan være med på å gi Klanen og Klubben inntekter . 

Her er noen av mine tanker som kan bidra til å øke omsetningen – og interessen rundt Sjappa. Det første jeg ville sørget for var at Sjappa aktivt bruker internettets muligheter til å drive aktivt salg og markedsføring. Dette har i mine øyne vært en båt som har seilet sin vei i mange år, uten at Sjappa en gang var på kaia når båten gikk. Her er det masse muligheter, og jeg snakker ikke bare om å få alle produkter ut på innspurten.no (som det nå heter) men å bruke Klanen.no, bloggere o ikke minst aktivt bruke Sosiale medier. Det trenger ikke være vanskelig å komme i gang. Klanen kan lage en konkurranse på facebook, alle som vil kan sende inn et bilde av den kuleste Vålerenga t-skjorta de noen gang har eid, også samler vi de 3 kuleste og har avstemning om hvilken som skal produseres på nytt. Å når valget har blitt tatt så tar vi i mot forhåndsbestillinger, og disse gjøre til forpliktene bestillinger, og boom så har vi solgt 200 t-skjorter på en kveld 

(c) Vålerenga Media
(© Vålerenga Media)

Når vi snakker om t-skjorter, når jeg er på bortetur, eller bare i en Vålerenga setting så ser jeg med jevne mellomrom kule, morsomme t-skjorter som er av gammel årgang. Både t-skjorter med «evige» temaer og andre situasjonsavhengige morsomme. Men felles for nesten alle disse er at de er vintage, jeg slår herved et slag for å få t-skjorte kulturen tilbake. Jeg vet at et selskap som Nilz omsetter for 12 mill i året bare ved å trykke t-skjorter. Så her er et annet poeng, Sjappa burde videreutvikle t-skjorte konseptet og selge til andre enn bare Sjappa. Når Hurtigruta skal ha firmafest og skal få trykket noen skjorter for anledningen så burde de gå til Sjappa å få dette gjort, ikke til f.eks Nilz. Man burde også ha to klare produksjonslinjer på tøy, den ene, de stilige plaggene med VIF logo, og så burde man ha de lettbeinte morsomme med klanen logo. Pluss, gjør litt research, gå på tribunen på lørdag, se på kroppsformen til tilskuerne på bredden, så vil du se at du har en god porsjon med ølglade storvokste karer, som i dag må kjøpe 2 t-skjorter og sy de sammen for a de skal kunne passe våre korpulente kropper. Vi kan til og med gjøre konseptet enda morsommere i butikk. La de enkle morsomme, litt banale t-skjortene henge på et eget stativ, adskilt fra de andre normale produktene, heng opp et forheng foran, med stort trykk «sensurert» på så får man enda mere oppmerksomhet, og nysgjerrighet på hva som skjuler seg bak forhenget. Med å få tilbake en t-skjorte kultur, så kan man lage små volum, stadig komme med nyheter, og presentere disse i sosiale medier og få snakkiser.  

Det føre videre til at det i Oslo finnes noen sånne profileringsselskap, du vet disse som sørger for at bedrifter får logoen sin på kopper, på penner, på refleksvester – høres dette kjent ut? Sjappa er og har vært et profileringsselskap i årevis, de har bare fokusert på egenproduksjon for Vålerenga effekter, men det er jo ingenting i veien for at dette kan utvides og Sjappa kan være et showroom for hva som kan lages for bedrifter. Kontaktene har man jo, både til produsenter, og kunder har man også tilgang til, det er jo bare å starte med samarbeidspoolen til Klubben. 

Vi har også en rekke Vålerenga busser som frakter oss til fjernt og nær. Sjappa selger i dag billetter til Bohembussen, som har et samarbeid med Klanen, og det er veldig fint, men det bør være mulig å organisere dette enda bedre, slik at når Bohembussen er utsolgt, så tilbyr man også billetter til de andre bussene som kjører samme vei. 

Sjappa burde også ta ansvar for salg av billetter og effekter mot SME markedet (små og mellomstore bedrifter) Det finnes masse små bedrifter i Oslo og omegn, og ved å bruke CRM systemer i kombinasjon av kommunikasjon pr e-post så burde man aktivt gå ut å tilby småbedrifter kampbilletter. Men her er det viktige, billett i pakker sammen med skjerf, drakter, vimpel til å ha i resepsjonen. Ved å jobbe systematisk mot dette markedet så kan ma få bedrifter til å kjøpe billett til ansatte, lage konkurranser, gi gaver til kunder. På kampdag så trenger de bare å gå innom Sjappa og der ligger billett og drakt klart til vedkommende. Så kan man selvsagt benytte anledningen til å gjøre mersalg på disse. 

Man får t-skjorter til en billig penge, brukt trykkemaskin og et hopetall av rimelige designere på nett, så her er mulighetene mange. Om dere trykker en svart t-skjorte med store hvite bokstaver over hele brystet i xxxxl (non-slim-style), med teksten «Hater Alle» så kommer jeg å kjøper de 3 første.